tisdag 23 april 2013

Kom i håg var ni läste det först!

Tidningen Mitt i Söderort konstaterar att på bara två år har förut så sunkiga Hökarängen börjat bli trendigt. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg.

Sen sist har jag varit hos Remake som Stadsmissionen startat i Hökarängens centrum. Dit kommer långtidsarbetslösa för att arbetsträna genom att tillverka nya, snygga och vackra saker av gammalt avlagt. Dessutom pågår det sociala aktiviteter där som syjunta och barnsångstund.



























När jag var där i slutet av februari var det nyöppnat och projektledaren Maria Lagerman visade upp den nyss färdigställda verkstaden, kaféet och butiken. 
Just som vi stod och pratade kom en kvinna in.
- Jag bara måste få komma in och titta hur ni har det, sa hon. Jag jobbade här som socialsekreterare för länge sen, när Socialbyrån låg i den här lokalen.
 Hon fortsatte:
- Jag hade Cornelis som praktikant hos mig.
- Är det sant, utbrast Maria Lagerman. Är det du som satt i Cornelisrummet? Där sitter jag nu!



Det visade sig att i lokalerna där Remake nu håller till och Hållbara Hökarängen förut satt, finns det ett rum som heter Cornelisrummet.
Det är uppkallat efter skalden, poeten och vissångaren Cornelis Vreeswijk som praktiserade där under sin utbildning till socionom.

- Jag var hans mentor. Hans första fru bodde här i Hökarängen. Väldigt roligt att se vad ni gör här, sa kvinnan innan hon sa hej då och lämnade sin gamla arbetsplats Socialbyrån som nu blivit något helt annat.
 Helt enligt andan  bakom konceptet Remake.

Verkstaden
Butiken











2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi är många i hökis som upprörts av den rubrik som du refererar till, framsidan av senaste Mitt i söderort- Farsta Sköndal.

    "Sunkförort blev trendigt centrum".

    Här kommer ett kort referat (dels klistrat från mail/ befintlig diskussion)

    Hoppas det ger en tanke eller två :)

    Rubriken är ett hån mot alla oss som bott här innan "trendiga" surdegsbageri, secondhandbutiker osv.

    Kolla gärna in olika reaktioner, på Facebook-sidan "Levande Hökis". Där skriver man att rubriken är "nedvärderande", "von oben" och att den kränker "alla som bor och bott där i hela sitt liv"

    Den är klantig och dessutom olycklig rent långsiktig: den bidrar knappast till ökad sammanhållning och stolthet över att bo i förorten och hökis. Sammanhållning mellan ALLA hökisbor.

    Visst är det roligt att det händer saker i hökis. Men greppet, rubriken, använder "sunk" som är negativt laddat, och "trendigt" som är positivt. Detta för att peka på förändring. Men varför använda "det som varit" för att visa en positiv utveckling? Visst har hökis haft (och har) sina sociala problem men varför använda det som berättar-grepp?


    En förklaring från tidningens sida är väl att billigt och enkelt berätta en story -så det behövs inget vidare resonemang kring det. Men en ursäkt är på sin plats. Till ALLA hökisbor.
    Fy skäms.

    Tipsar om att läsa fortsättningen på detta i Facebook-gruppen.

    Trevlig helg!

    Vänliga hälsningar
    Camilla Levande Hökis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla!
      Vad roligt med en kommentar här på bloggen! Jag förstår att långvariga Hökisbor känner sig provocerade av den syn på Hökarängen som kommer fram i rubriken. Själv kände jag liknande irritation när jag för ett tag sedan mötte ett gäng studenter på bibblan som dragit igång ett projekt som skulle "öka sammanhållningen i Farsta" eftersom "Farsta är ett ställe som folk inte vill bo i trots att det är jättefint här". Den bilden av stadsdelen kände inte jag mig hemma med. Och det är då man ilsknar till, när man får en berättelse som man inte känner igen sig i kastad över sig av någon som kanske inte ens bor här. Man får lust att korrigera, protestera och justera. Fenomenet att utomstående har åsikter om ett område som farligt/sunkigt/oattraktivt och att det behöver åtgärdas drabbar förorter och oss som bor här oftare än andra stadsdelar i Stockholm.
      Tack för tipset om facebooksidan "Levande Hökis", den kommer jag kolla in i fortsättningen!

      Radera